وظایف حوزه شهردار
1-تنظیم و هماهنگی برنامه ها ملاقات ارتباطات و جلسات شهردار
2-ابلاغ دستورات شهردار به اشخاص و واحدهای تابعه و پیگیری آنها طبق
دستور
3-تنظیم و ارائه پروندهها گزارشات نشریات و مکاتباتی که شهردار باید
ملاحظه و یا امضا نماید و اعاده آنها مراجع ذیربط
4-یادداشت و یادآوری تاریخ تشکیل سمینارها کنفرانس ها همایش ها و جلسات و
آماده نمودن سوابق و پروندههای مربوط به اطلاع و مطالعه قبلی شهردار
5-ارائه گزارش مطالب ضروری و مهم روزانه شهردار با هماهنگی حوزه های زیر
مجموعه شهردار
6-پاسخگویی و راهنمای مراجعین به حوزه شهردار
7-ارائه پیشنهاد در خصوص طرح ها و لوایح ارائه شده به شورای اسلامی شهر
8-ثبت لوایح و کلیه نامه های وارده و تنظیم و ارائه آنها جهت طرح در جلسات
عمومی شورای شهر و کمیسیونهای فرعی زیر مجموعه آن
9-تعیین و تنظیم وقت ملاقات با ریاست و سایر اعضای شورای شهر
10-درج صورتجلسه با مذاکرات انجام شده در جلسات شورای شهر در دفتر خاص
11-حفظ و نگهداری اسناد و اوراق و صورتجلسات و مصوبات شورای شهر
12-انجام دعوت از مقامات و مسئولین مختلف جهت شرکت در جلسات شورای شهر در
اجرای مصوبات و دستورالعملهای شورای مذکور
13-پیگیری امور بودجه و هزینه های مربوط به اداره و گردش کار شورای شهر
14-رسیدگی و بازدید از فعالیتهای واحدهای شهرداری و ارائه گزارش از نقاط
قوت و ضعف فعالیتهای واحدهای مذکور به شهردار
15-رسیدگی پیگیری و پاسخگویی به شکایات و درخواستهای شهروندان
16-رسیدگی و انجام امور حسابرسی داخلی شهرداری و سازمان های تابعه و
ارائه گزارشات تحلیلی در مورد رفع نقایص و بهبود عملکرد واحدهای مختلف شهرداری
17-نظارت بر رعایت قوانین و مقررات و
دستورالعمل های صادره
امور روابط عمومی و بین الملل
1-افکار سنجی از شهروندان و ارائه بازخورد در مورد نوع و کیفیت خدمات
شهرداری به شهروندان جهت بهره برداری در برنامه های سالیانه شهرداری
2-افکار سنجی از کارکنان شهرداری و ارائه بازخورد در مورد سبک مدیریت
شهرداری جهت بهره برداری در برنامههای ارتقاء کارایی منابع انسانی شهرداری
3-برنامه ریزی و استفاده از ابزارهای مناسب تبلیغاتی جهت جلب و جذب
گردشگران و سرمایهگذاران در جهت توسعه اقتصادی شهر و افزایش درآمد شهرداری
4-نظارت بر حسن انجام امور مختلف تشریفاتی نظیر تهیه و نصب تابلو پوستر
پرچم پلاکاردهایی در خصوص فعالیتهای جاری بر حسب ضوابط اعلام شده
5-تهیه و انتشار بروشورهای راهنما جهت اطلاع ارباب رجوع به منظور شناخت
خدمات شهری
6-برگزاری جشن های ملی و مذهبی مراسم ها سخنرانی ها
7-ارائه آماری فعالیتهای انجام شده شهرداری و انتشار آن به صورت بولتن
یا بروشور ماهیانه یا سالیانه برای اطلاع عموم و انتشار در رسانه های گروهی و جلب
همکاری مردم در امور مربوط به شهر با همکاری رسانه های گروهی
8-جمع آوری اطلاعات مربوط به ایجاد بانک اطلاعاتی و تهیه و تدوین مناسب
گزارش های فعالیت های فصلی و سالانه شهرداری
9-ساماندهی مکاتبات مردمی به شهرداری و فعال سازی سیستم انتقاد پیشنهاد و
فعال تر نمودن عناصر و سیستمهای پاسخگویی به نامهها و با هماهنگی سلسله مراتب
مافوق
10-برنامه ریزی برای ارتباط موثر و مستمر مجموعه مدیران شهرداری با اقشار
مختلف و با رویکرد های متفاوت مدیریت شهری
امور حقوقی قراردادها و املاک
1-کلیه قراردادهای داخلی و خارجی مرتبط با شهرداری و اظهار نظر حقوقی در
خصوص رعایت یا عدم رعایت ضوابط و موازین قانونی و اندر لزوم حک اصلاح آن و گزارش
به مقام مافوق
2-رسیدگی به معضلات حقوقی شهرداری و اعلام نظر مشورتی در موارد ارجاعی
3-پیگیری و تنظیم لوایح دفاعی و ارائه آن به دعاوی و مراجع قانونی ذیربط
و دفاع از حقوق حقه شهرداری در مراجع مذکور
4-نظارت بر انعقاد قراردادهای مختلف در شهرداری و ارائه نظرات مشورتی با
توجه به صرفه و صلاح شهرداری
5-طرح دعوی و دفاع از حقوق شهرداری و پاسخگویی به تمامی دعاوی و شکایات
مطروحه علیه شهرداری در مراجع قضایی و غیر قضایی
6-ارزیابی جهت تحصیل حریم و تکمیل پرونده خرید املاکی که در طرح توسعه
معابر آیات در مسیر طرح های مورد نظر شهرداری قرار می گیرد
7-بررسی و ارزیابی و کارشناسی اراضی و املاک مورد معامله شهرداری هم از
خرید ، فروش ، اجاره ، استیجاری و تهیه فهرست مورد نیاز هر طرح
8-برنامه ریزی و نظارت به منظور تهیه شناسنامه املاک شهرداری
9-اقدام به انجام تمامی معاملات ملکی شهرداری در دفتر اسناد رسمی
10-ثبت دفاتر املاک و اراضی شهرداری و تغییرات آن طبق دستورالعمل های
ساده و نگهداری آخرین اطلاعات املاک و اراضی متعلق به شهرداری
11-اقدام به ثبت اراضی و املاک متعلق به شهرداری در دفاتر رسمی ثبت اسناد
و املاک و تثبیت مالکیت شهرداری بر تمامی املاک و مستحدثات متعلق به شهرداری برابر
مقررات و تنظیم دفاتر خاص املاک
12-بررسی پرونده های تملکی انجام شده از لحاظ صحت عملیات واگذاری مجوز و
تعیین وضعیت دقیق و ملاک تخصیص یافته به عنوان محور و تهیه گزارش موارد تخلف
احتمالی
13-اقدام برای تفکیک اراضی اختصاص شهرداری با اخذ مجوز تغییر کاربری با
رعایت ضوابط و صرفه و صلاح شهرداری
14-اقدام برای ثبت رسمی مالکیت شهرداری و مستغلات متعلق به شهرداری و
نگهداری اسناد آن
15-اقدام در ثبت مشخصات املاک عمومی شهرداری
امور حراست
1-انجام امور مربوط به حراست اموال ساختمان ها ماشین آلات تاسیسات
شهرداری طبق دستورالعمل های ابلاغی
2-تهیه و ابلاغ دستورالعمل های حفاظتی برای واحدهای مختلف شهرداری برای
جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات احتمالی
3-انجام امور مربوط به حفاظت پرسنلی طبق دستورالعمل ها و روش های تعیین
شده از مراجع ذیصلاح
4-کنترل و نظارت و بررسی وضع حراستی شهرداری و تهیه گزارش مورد لزوم
5-حفظ و نگهداری تمامی اوراق و اسناد و پرونده های محرمانه با توجه به
مقررات مربوطه
6-انجام تمامی امور محرمانه مربوط به تلکس ، فاکس ، و بیسیم شهرداری و
واحدهای تابعه شهرداری
اداره فرهنگی اجتماعی و ورزشی
1-برنامه ریزی و تامین نیازها و توسعه اماکن و فعالیتهای فرهنگی مورد
نیاز شهر و شهروندان
2-برنامه ریزی و تامین نیازها و توسعه اماکن و خدمات اجتماعی مورد نیاز
3-برنامه ریزی و تامین نیازها و توسعه اماکن و فعالیتهای ورزشی مورد
نیاز شهروندان
گروه برنامه ریزی و توسعه منابع
1-تهیه و تدوین برنامه های بلند مدت میان مدت و کوتاه شهرداری با مشارکت
واحدهای ذیربط
2-برآورد تمامی منابع درآمد بالقوه و بالفعل شهرداری و پیشنهاد نحوه
تخصیص آنها با فعالیتهای مختلف بررسی و اعلام نظر نسبت به درآمدها و هزینههای
سازمانهای تابعه شهرداری
3-تدوین برنامههای شهرداری احمد عمرانی شهرسازی اداری و مالی خدمات شهری
و مدیریتی با مشارکت واحدهای تخصصی ذیربط
4-تهیه و تدوین چشم انداز راهبرد و برنامه توسعه شهر
5-تهیه و تنظیم بودجه ، متمم بودجه ، اصلاح بودجه و تفریغ بودجه شهرداری
و ارائه آن به مراجع ذیربط
6-نظارت بر تعیین و تخصیص اعتبارات و ابلاغ آن ها جهت اجرا
7-طراحی و اجرای مدل های مدیریت عملکرد جهت تخصیص بهینه اعتبارات بین طرحها
و برنامهها و اهداف کلی برنامههای چشم انداز توسعه
8-برنامه ریزی هماهنگی و اتخاذ تدابیر برای جذب سرمایه گذاری و جلب
مشارکت مردم و اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل و خارج استان جهت توسعه اقتصادی و
توسعه زیرساخت ها و صنعت گردشگری شهر
9-طراحی تامین و توسعه فناوری اطلاعات شهرداری
10-مطالعه، طراحی، نظارت بر استقرار فرآیندهای بهینه در شهرداری
معاونت اداری و مالی
1-نظارت بر اجرای دقیق آییننامه های استخدامی آیین نامه ها مقررات
استخدامی قانون کار و تامین اجتماعی و نظایرآن
2-نظارت بر وصول درآمد
3-نظارت بر تمامی هزینه ها و معاملات شهرداری و نگهداری حساب هزینه ها و
همچنین نظارت بر اعتبارات مصرف شده واحدها
4-نظارت بر حفظ و اداره کردن دارایی های منقول و غیرمنقول متعلق به
شهرداری
5-رسیدگی و صدور دستورات لازم به منظور تأمین وسایل و ملزومات مورد نیاز
شهرداری
6-کنترل و نظارت بر داراییها و بدهیهای سازمان در برنامه ریزی به منظور
حفظ اموال شهرداری
7-نظارت بر تهیه گزارشهای مالی و ترازنامه سالیانه
اداره امور اداری
1-تهیه و اجرای برنامههای نوسازی و تحول اداری در جهت ارتقاء بهرهوری و
رضایت خدمت گیرندگان شهرداری
2-مطالعه طراحی نظارت و پیگیری تصویر تشکیلات مورد نیاز شهرداری در
چارچوب ضوابط
3-مطالعه طراحی نظارت بر استقرار واحدها کارکنان استفاده بهینه از فضای
اداری در ساختمانهای شهرداری
4-بررسی و شناسایی دورههای آموزشی مورد نیاز کارکنان شهرداری و نظارت بر
اجرای آن در قالب برنامههای آموزشی
5-تهیه و اجرای برنامههای بهسازی نیروی انسانی شهرداری
6-نظارت بر اجرای دقیق آیین نامه ها و مقررات استخدامی قانون کار و تامین
اجتماعی
7-نظارت بر اجرای مقررات مربوط به بیمه و بازنشستگی و خدمات درمانی
کارکنان
8-نظارت بر حفظ و نگهداری نامهها اوراق اسناد و مدارک پرونده ها مطابق
مقررات و اصول بایگانی
9-نظارت در تامین ارتباط اداری شهرداری با موسسات و اشخاص حقوقی و حقیقی
از لحاظ مکاتبات و مراجعات
10-برنامه ریزی و نظارت در زمینه طرحهای رفاهی برای کارکنان شهرداری
11-برنامه ریزی و نظارت در زمینه طرحهای رفاهی و بیمه درمانی
12-نظارت در تامین احتیاجات شهرداری از لحاظ وسایل و لوازم اداری و
برآورد هزینههای آن با همکاری واحدها و در نظر گرفتن اعتبارات مصوب
13-نظارت بر امور ارزشیابی کارکنان و رسیدگی به شکایات و اعتراضات آنها
14-تهیه و تنظیم و نظارت بر طرحهای ارزشیابی سالیانه بر اساس دستورالعمل
ها و آیین نامه ها
15-تامین و ارائه خدمات پشتیبانی شهرداری
16-تامین و ارائه خدمات مخابراتی و بیسیم شهرداری
اداره امور مالی
1-نظارت بر تمامی هزینه ها و معاملات شهرداری و نگهداری حساب هزینه ها و
همچنین نظارت بر اعتبارات هزینه شده واحدها
2-نظارت بر انجام تعهدات مالی در حدود اعتبارات بودجه مصوبه قبلی طبق
مقررات مالی شهرداریها
3-تهیه برنامه عملیاتی مالی و هماهنگ ساختن وظایف در برنامه مذکور
4-تهیه گزارشهای مالی و تفریغ بودجه و ترازنامه سالیانه شهرداری و بررسی
و تایید آنها
5-اقدامات لازم به منظور نگهداری حساب ها و هزینه و نظارت در ممیزی و
رسیدگی به لیست ها و اسناد هزینه
6-بررسی عملکرد مالی تمامی واحدهای تابعه شهرداری و مراقبت در حسن گردش
امور مالی و حسابداری آنها
7-وزارت در حفظ و نگهداری تمامی اموال و داراییهای شهرداری
8-اقدام در تهیه تنظیم و ارائه گزارشات مالی به صورت منظم همراه با تجزیه
و تحلیل از قبل تراز آزمایشی ماهانه گزارشات اعتبار عمرانی صورت مغایرت بانکی و
غیره
9-اقدام در انجام تعهدات مالی در حدود و اعتبارات بودجه جاری مصوب طبق
مقررات و آیین نامه ها و دستورالعمل های مالی
10-اقدام در کنترل و تطبیق کالاهای خریداری شده با صورت وضعیت قبوض و
حواله جات انبارها
اداره درآمد
1-برنامه ریزی و اقدام لازم به منظور وصول تعرفه مصوب درآمدها و عوارض
شهرداری اعم از تعرفه وصولی مرکزی وتعرفه عوارض که وصول آنها به مناطق یا سایر
واحدهای تابعه تبعیض گردیده و نگهداری حساب اقلام مختلف تعرفه های مذکور
2-برنامهریزی به منظور مطالعه و پیشنهاد منابع جدید و بازنگری منابع
درآمد
3-صدور دستورالعمل به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت مهدیان تعرفههای
مصاحبه عوارض و ارائه روش های تازه برای گردش امور وصول عوارض جاری شهروندان
4-اتخاذ تدابیر لازم به منظور تشخیص و استیفای حقوق شهرداری به حیطه وصول
در آوردن بدهی معوقه مودیان
5-برنامهریزی به منظور شناسایی نقاط ضعف عملیات مرتبط با وصول عوارض و
درآمدها در شهرداری
6-جذب و وصول عوارض و درآمدهای وصولی و اتخاذ تدابیر لازم برای جذب کامل
و به موقع آن ها
معاونت شهرسازی ، زیر بنایی و حمل
و نقل
1-بررسی و تعیین خط مشی برنامههای کلی به منظور تهیه طرح های شهرسازی و
معماری با توجه به احتیاجات فعلی و آتی شهر
2-نظارت بر تدوین ضوابط و دستورالعمل ها در خصوص هماهنگی امور مربوط به
ساخت و سازهای شهری
3-رسیدگی به امور مربوط به مهندسین ناظر ساخت و سازهای شهری
4-بررسی تمامی پیشنهادات تغییر و اصلاح طرح های اجرایی و تفصیلی
5-نظارت بر نحوه استفاده از اراضی داخل محدوده و حریم شهر بر اساس ضوابط
نقشه های جامع و طرحهای تفصیلی مصوب و قوانین مربوطه
6-تهیه طرح های راهبردی و موضوعی و موضعی برای ساماندهی حاشیه شهر و هستههای
جمعیتی اطراف شهر
7-برنامه ریزی و نظارت به منظور تفکیک اراضی با رعایت ضوابط نقشه جامع و
طرحهای تفصیلی
8-برنامه ریزی و سیاست گذاری به منظور زیباسازی شهر و نوسازی بافت های
فرسوده با اولویت معماری سنتی و بومی
9-انجام تشریفات قانونی به منظور ثبت و طبقهبندی پرونده های ارجاعی به
کمیسیون ماده صد
10-برنامه ریزی به منظور تشکیل جلسات کمیسیونهای ماده صد با توجه به تعداد
پروندههای فاصله از مناطق و دعوت از اعضای کمیسیون جهت شرکت در جلسات
11-ابلاغ نتیجه آرای صادره از کمیسیون های ماده صد به افراد ذی ربط
اداره طرح های توسعه و نوسازی شهری
1-بررسی و تعیین خط مشی برنامههای کلی به منظور تهیه طرح های شهرسازی و
معماری با توجه به احتیاجات فعلی و آتی شهر
2-نظارت بر تدوین ضوابط و دستورالعمل ها در خصوص هماهنگی امور مربوط به
ساخت و سازهای شهری
3-رسیدگی به امور مربوط به مهندسین ناظر ساخت و سازهای شهری
4-نظارت بر نحوه استفاده از اراضی داخل محدوده و حریم شب بر اساس ضوابط
نقشه جامع و طرحهای تفصیلی مصوب و قوانین مربوطه
5-تهیه طرح های راهبردی و موضوع و موضعی طرح ساماندهی حاشیه شهر و اسلحه
های جمعیتی اطراف شهر
6-برنامه ریزی و نظارت به منظور تفکیک اراضی با رعایت ضوابط نقشه جامع و
طرحهای تفصیلی
7-برنامهریزی و سیاستگذاری به منظور زیباسازی شهر و نوسازی بافتهای
فرسوده با اولویت معماری سنتی و بومی
8-اقدام به صدور اجازه تفکیک و تغییر کاربری اراضی با رعایت ضوابط نقشه
جامع و طرحهای تفصیلی مصوب
9-نظارت بر تهیه نقشه های اجرایی نمادها المانها و احجام شهری
10-برنامهریزی به منظور اجرای نقشههای تفصیلی تهیه شده در روی زمین
اداره نظارت بر ساخت و سازها
1-اقدام به صدور پروانه ساختمان مجوز تعمیرات و پیمانکار و پاسخ استعلام
در مورد املاک و پیشهوران و با توجه به مقررات و دستورالعملهای شهرسازی و صنعتی
در حد اختیارات تفویض شده مصوب
2-نظارت بر عملیات ساختمانی محدوده منطقه با رعایت مقررات شهرسازی و
قانون نظام مهندسی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز
3-این اقدام در بازدید،حفظ و نگهداری مستمر اراضی و مستغلات شهرداری و
اخطار به متخلفین و برخورد حسب مورد
اداره عمران و بازآفرینی فضاهای
شهری
1-اجرای طرحهای عمرانی مورد نیاز شهرداری بر اساس سیاست ها و اولویت های
تعیین شده معاونت عمرانی
2-رسیدگی به امور پیمان صورت وضعیت و کنترل نظارت بر کار پیمانکاران و
نظارت در هنگام تحویل پروژه زمین به پیمانکار
3-اجرای طرح ها و پروفیل های اجرایی خیابانها و انجام امور امانی و
عمرانی
4-نگهداری و نوسازی مستحدثات و همچنین انجام تعمیرات ساختمانها و
مستحدثات و تاسیسات متعلق به شهرداری
5-پیش بینی تامین مواد و مصالح مورد نیاز کارگاه تولیدات بتنی و پیگیری
لازم جهت حمل و نگهداری مصالح با رعایت شرایط فنی
6-نظارت و کنترل بر عملیات پیمانکاران با توجه به نقش ها مشخصات فنی داده
شده و بررسی صورت وضعیت ها
7-اجرای طرحهای خیابانسازی و پیاده روسازی و مرمت و تعمیر مستحدثات
متعلق به شهرداری
8-اقدام در تدوین برنامه زمانبندی پروژه ها و نظارت آنها بر اساس برنامه
ها و ارائه گزارش به واحدهای ذیربط
9-برنامه ریزی و هماهنگی در کمیسیون های تحویل موقت و تحویل قطعی پروژه
ها و تعمیر و نگهداری از پروژه های عمرانی
اداره حمل و نقل و ترافیک
1-مطالعه و ارائه طرحهای فرادستی جامع حمل و نقل و ترافیک
2-مطالعه و بررسی یا نیاز سنجی سرعت گیر و سرعت کاه در سطح شهر
3-جانمایی،نصب تابلوهای
راهنمای مسیر در سطح معابر
4-نیازسنجی جانمایی نصب علائم راهنمایی و رانندگی در سطح معابر شهری
5-جانمایی و پیگیری احداث جایگاه های CNG
6-جانمایی و احداث توقفگاه تاکسی و اتوبوس درون شهری
7-جانمایی احداث پایانه مسافربری و پارک سوارها
معاونت خدمات شهری
1-سیاستگذاری برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری
2-برنامه ریزی و نظارت در ایجاد و توسعه فضای سبز و محیط زیست شهر
3-نظارت بر حسن انتظام امور انهار و مسیرهای شهری و هماهنگی در جهت آماده
سازی و استفاده بهینه از آنها
4-سیاستگذاری برنامهریزی و نظارت بر نظافت شهر اعم جمع آوری و حمل
زباله دفن و تبدیل آن به کود
5-سیاستگذاری برنامهریزی نظارت بر رفع تخلفات شهری
6-برنامهریزی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور مدیریت بحران و پدافند غیر
عامل شهر
7-برنامهریزی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور تامین و توسعه نیاز ها و
فعالیت های فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهر
اداره تامین و رفع تخلفات خدمات
شهری
1-برنامه ریزی و تامین خدمات شهری مورد نیاز
2-برنامه ریزی و مدیریت پسماند و تامین خدمات نظافت شهر
3-برنامه ریزی و اقدام برای رفع تخلفات شهری
4-نظارت و ساماندهی میادین و مشاغل شهری
5-نظرات و اتخاذ تدابیر در جهت بهداشت محیط شهر
اداره سیما ، منظر و فضای سبز شهری
1-برنامهریزی و ایجاد نگهداری و توسعه فضای سبز و بهبود محیط زیست شهر
2-برنامه ریزی و اقدام در جهت زیباسازی فضای شهری
3-به کارگیری گونههای ساز و کار گیاهی در جهت توسعه پایدار فضای سبز
شهری
4-اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی
ایستگاه آتش نشانی مرکزی 1
1-برنامه ریزی اتخاذ تدابیر و اقدام برای حفظ شهر از خطر حریق و حوادث
2-برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور مدیریت بحران
3-انجام عملیات امداد و نجات سوانح و اطفاء حریق در سطح شهر
ایستگاه آتش نشانی شعبه 2
1-برنامه ریزی اتخاذ تدابیر و اقدام برای حفظ شهر از خطر حریق و حوادث
2-برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور مدیریت بحران
3-انجام عملیات امداد و نجات سوانح و اطفاء حریق در سطح شهر